Raamfolie in je auto; wat mag wel en wat mag niet?

Raamfolie wordt veel verkocht en gebruikt voor autoruiten. Je ziet vaak auto’s langsrijden met getinte ruiten, of zelfs met helemaal geblindeerde ruiten. Maar er is nog de nodige onduidelijkheid wat er wel en wat er niet mag volgens de Nederlandse wet, op het gebied van auto raamfolie. Hier zetten we de wet- en regelgeving op een rijtje, zodat je weet wat het voor jou betekent als je je autoramen van folie wilt voorzien.

Nederlandse wetgeving en Europese richtlijn auto raamfolie

De exacte wetgeving op het gebied van verkeer – en wat er is toegestaan op de openbare weg – verschilt van land tot land. Als je ook veel in het buitenland rijdt met auto raamfolie, controleer dan naast de Nederlandse wet ook welke voorschriften er gelden in de landen waar je met je auto de weg opgaat. Er is wel een Europese richtlijn: 92/22/EEG. Deze stelt dat je voorruit minimaal 75% lichtdoorlatend moet zijn, en dat de voorste zijruiten minimaal 70% lichtdoorlatend moeten zijn. Voor de Nederlandse wet is dit echter 55% voor zowel voorruit als voorste zijruiten.

Voorruit raamfolie

Het is natuurlijk belangrijk dat jij als bestuurder een ongehinderd uitzicht hebt vanuit de auto. Dat is immers een voorwaarde om veilig aan het verkeer deel te kunnen nemen. De Nederlandse overheid vindt het echter ook belangrijk dat anderen de bestuurder voldoende kunnen zien. Zo kunnen bijvoorbeeld voetgangers door oogcontact vaststellen dat ze gezien zijn. Deze overwegingen liggen aan de basis van de norm van 55% lichtdoorlatendheid. Let erop dat deze 55% geldt voor de gehele lichtdoorlatendheid. Vaak hebben auto’s uit de fabriek al een gecoate voorruit, waardoor de lichtdoorlatendheid al afneemt tot 75%. Houd hier rekening mee bij het uitkiezen van eventuele folie.

Zijruiten

Net als door de voorruit moet de bestuurder ook door de voorste zijruiten vrij kunnen zien en gezien kunnen worden. Ook moet je door de zijruiten je buitenspiegels kunnen zien. Daarom geldt voor de voorste zijruiten in Nederland ook een norm van minimaal 55% lichtdoorlatendheid. Ook hier moet je rekening houden met eventuele fabriekscoating. Deze regel geldt niet voor de achterste zijruiten, omdat deze voor de bestuurder veel minder belangrijk zijn. Deze mogen zelfs helemaal geblindeerd zijn, zoals bij een kleine, dichte bestelbus.

Raamfolie achterruit

Ook de achterruit hoeft niet per se lichtdoorlatend te zijn. Dit is bij bestelbussen en vrachtwagens immers ook vaak niet het geval. De voorwaarde is wel dat je dan een rechter buitenspiegel, aan passagierszijde, hebt. De linker buitenspiegel, aan bestuurderszijde, is al verplicht. Je mag dus iedere soort folie of coating op je achterruit aanbrengen, net als op je achterste zijruiten.

Controles

De politie zal je ruiten controleren op lichtdoorlatendheid als ze vermoeden dat je een te donkere coating hebt aangebracht op voorruit of voorste zijruiten. Dat doen ze met een tintman: twee meetcellen die elkaar door een ruit heen kunnen zien. Blijkt uit deze meting dat de lichtdoorlatendheid minder is dan 55%, dan krijg je een proces-verbaal. Ook moet je binnen 4 weken de lichtdoorlatendheid verbeteren en kan de politie zelfs, in het uiterste geval, het kentekenbewijs innemen.

Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door Merkx, specialist op het gebied van auto raamfolie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *